д-р Райна Стоянова, http://www.raynastoyanova.com/

Източник: http://medicalnews.bg

Вярно е, че това, което ядем може да повлияе на начина, по който се чувстваме, върху тялото ни, както и върху функционирането на мозъка ни.

Хранителен режим, богат на есенциални мастни киселини, плодове и зеленчуци подпомага запаметяването, но е много важно да знаете, че ритъмът на живот, добрият сън, физическото натоварване, избягването или дори елиминирането на отровните вещества (никотин, алкохол) са ключови при едно такова предизвикване на мозъка, каквото е сесията. А що се отнася до пълнеенето, тук ще повторя една моя любима сентенция: „дозата прави отровата“ или не прекалявайте с храните, пък било то и в името на сесията, колкото и да са полезни, те няма да имат дори същите качества, ако прекалявате с тях. И още нещо по отношение на физическата Ви форма- независимо, че трябва да учите, не забравяйте да се движите, това разтоварва мозъка и ще поддържа тялото Ви. Запаметяването на новата информация се случва именно по време на почивката.

Всъщност да се научим да учим е цяла наука, така че освен съветите за храни, които ще Ви изредя по-долу, бих Ви поощрила, като един постоянно учещ и взел доста изпити човек,  да се поровите из онлайн пространството и да потърсите информация как по-бързо и ефективно да запаметявате новата информация.  А сега Ви представям един списък от храни, които могат да Ви помогнат да стимулирате паметта си, да се концентрирате и да запомняте по-ефективно.

1. Соя: храни направени от цели, органични соеви зърна като соевото мляко и тофу са богати на холин, лецитин и изофлавони. Холинът има доказано положително въздействие за развитието на мозъка, а лецитинът и изофлавоните помагат за подобряване на когнитивните му функции.

2. Риба: херинга, сьомга, риба тон, скумрия, камбала, аншоа, сардина и други студеноводни риби са най-добрият източник на омега-3 мастни киселини – основната съставна част на мозъка, ретината и друга нервната тъкан.

3Цитрусови плодове: напълнете чинията си с плодове във всички цветове на дъгата и Ви гарантирам, че ще подобрите силата на мозъка. Авокадото е особено полезнен плод за увеличаването на притока на кръв към мозъка благодарение на мононенаситените мазнини, които съдържа. Други полезни плодове, които имат положително въздействие върху мозъка са диня, домати, сливи, ананас, портокали, ябълки, грозде, киви, праскови и череши. Най-полезните за мозъка полодове обаче си остават боровинките, които са мощен антиоксидант.

4. Зеленчуци:Броколи, зеле, ряпа, карфиол, репички, спанак – всички тези зеленчуци спомагат за подобряването на паметта. Други зеленчуци, които са добри за подсилване на мозъчната енергия са лук, червени чушки, зелена салата, моркови, аспержи, бамя, гъби, броколи и зеле.

351

5. Ядки:Богати на витамини Е и B6, фолиева киселина, Омега-3 и Омега-6 мастни киселини и антиоксиданти, те подсилват мозъка и подобряват настроението ви.

6. Шоколад:Шоколадът е не само вкусен, но и полезен за мозъка и може да помогне за подобряване на настроението. Естествените стимуланти, които съдържа подпомагат производството на ендрофини, които подобряват фокуса и концентрацията (не случайно студентите хапват шоколад преди изпити). Млечният шоколад помага за подобряване на вербалната и визуална памет и увеличаване на бързината на реакция. Черният шоколад е богат на флаваноли, които увеличават притока на кръв към мозъка и помагат за подобряване на когнитивните умения.

7. „Посейте семената на мъдростта”: лененото семее богат източник на Омега-3 мастни киселини. Печените тиквени семки съдържат триптофан, разновидност на витамин В, която подобрява паметта и познавателните способности.

8. Варива и бобови култури:Мозъкът се подхранва с глюкоза и тъй като не я произвежда сам, тя трябва да се набавя от други източници. Богати на антиоксиданти, желязо и други хранителни веюества, бобовите култури подпомагат стабилизирането на нивото на кръвната захар. Грах, леща, зелен фасул, черен боб и всички бобови растения стимулират мозъка.

9. Къри: този пикантен, източен деликатес е полезен за мозъка, тъй като притежава ключовия елемент, куркума.

Доказано е, че къри, приготвено с куркума, убива ракови клетки и влияе положително на страдащите от диабет. Куркума помага и за премахването на плаката от мозъка.

10. Чай: тази ароматна напитка има доказано положително въздействие върху целия организъм, чаят подобрява паметта и фокуса, както и помага при борбата с умората.

11. Яйца: Богат източник на витамин В и лецитин, яйцата са добри доставчици на есенциални мастни киселини на мозъка. Жълтъкът е особено богат на холин, основен градивен елемент на мозъчните клетки, които подобряват паметта.

12. Богати на калций храни: кисело мляко, сирене и други храни, богати на калций помагат за подобряването на функциите на нервите. Изследванията са доказали, че тирозин, аминокиселината в киселото мляко, е отговорен за прозиводството на невротрансмитерите допамин и норадреналин. Накратко, киселото мляко спомага за подобряване на бдителността и паметта.

cat_51

13. Богати на желязо храни: Недостигът на желязо е най-честата причина за слаба концентрация, намаляване на съсредоточеността и забавяне на мисловните процеси. Желязото е от съществено значение за снабдяването на мозъка с кислород, за да може той да продължи да функционира нормално. Червените меса и черния дроб са най-добрите източници на желязо.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *